Członkowie komisji śledczej: między sędzią a prokuratorem
Ostatecznym recenzentem prac komisji śledczej jest opinia publiczna – podkreśla adiunkt w Katedrze Postępowania Karnego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego
U stawa o sejmowej komisji śledczej (ustawa) przewiduje, że poseł nie może wchodzić w skład komisji, jeżeli:
> sprawa dotyczy go bezpośrednio;
> brał albo bierze udział, występując w jakiejkolwiek roli procesowej, w sprawie przed organem władzy publicznej w sytuacji, o której mowa w art. 8 ust. 1;
> istnieje, inna niż wskazane wyżej, okoliczność, która mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności w danej sprawie (art. 4).
Przewiduje ona także możliwość wyłączenia jej członka na czas przesłuchania osoby wezwanej przez komisję, jeżeli zostanie ujawniona okoliczność, która mogłaby wywołać wątpliwości co do jego bezstronności (art. 6).
Standard bezstronności
Analiza tych unormowań wymaga w pierwszej kolejności sięgnięcia do standardu bezstronności wymaganego od sędziów.
Od członków komisji można wymagać zdystansowania się do poglądów politycznych
Powszechnie się przyjmuje, że bezstronność ma dwa aspekty: subiektywny i obiektywny. Pierwszy zakłada konieczność dokonania oceny osobistego przekonania sędziego w danej sprawie i ustalenia, czy nie jest on nastawiony lub uprzedzony do stron oraz do samej sprawy. Drugi zaś polega na ustaleniu, czy w danej sprawie można wykluczyć jakiekolwiek uzasadnione wątpliwości odnośnie do bezstronności składu orzekającego. W tym wypadku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta