Choć wyrok wiąże w konkretnej sprawie, to urzędnik nie może go pominąć
Zarówno sądy administracyjne, jak i organy podatkowe są konsekwentne. Pierwsze twierdzą, że fiskus powinien analizować wyroki, na które powołują się podatnicy we wnioskach o interpretacje, drugi – że tego obowiązku nie ma
A co na to przepisy? Z ordynacji podatkowej wynika, że minister finansów może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wynika tak z jej art. 14e.
Aby zatem stwierdzić nieprawidłowość interpretacji z orzecznictwem, minister powinien to orzecznictwo uwzględniać. Potwierdzają to wyroki wydawane przez sądy administracyjne.
Twierdzą one, że skoro organ wydający interpretacje indywidualne może zmienić wydaną już uprzednio interpretację z racji stwierdzenia jej wadliwości w świetle orzecznictwa sądowego, to tym bardziej ma obowiązek dokonywać analizy tego orzecznictwa w postępowaniu zmierzającym do wydania takiej interpretacji, a zwłaszcza w przypadku, gdy na takie orzecznictwo powołuje się osoba składająca wniosek o jej wydanie.
Brak konsekwencji
WSA w Rzeszowie stwierdził, że „nie można bowiem przyjąć takiej wykładni (...) przepisów, że z jednej strony ustawodawca nie nakłada na organ wydający interpretacje indywidualne obowiązku analizowania orzecznictwa zapadłego w innych sprawach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta