Pranie pieniędzy: nowe obowiązki – nowe zagadki
Wykonywanie wszelkich obowiązków wynikających z ustawy o praniu pieniędzy można zlecić podmiotom świadczącym usługi outsourcingowe – twierdzi pracownik instytucji finansowej, aplikant radcowski
Z zadowoleniem przeczytałem artykuł mec. Jakuba Pyszyńskiego (“Rz” z 23 czerwca, >C7) o trudnościach związanych ze stosowaniem znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Z zadowoleniem, gdyż jej stosowanie nastręcza wielu trudności interpretacyjnych wynikających z pewnych niedoskonałości tej ustawy.
Autor zauważa, że współpraca towarzystwa funduszy inwestycyjnych z dystrybutorem jego jednostek (z których każdy jest instytucją obowiązaną) może się opierać na dwóch podstawach prawnych: art. 9h i art. 9i tej ustawy. Rzeczywiście, są to jedyne przepisy zezwalające na zlecenie wykonywania czynności związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz odpowiednio na przyjęcie, że zostały one wykonane.
W mojej ocenie jednak dyrektywa 2005/60/WE, która stanowiła przyczynę nowelizacji, została w tym zakresie nieprawidłowo implementowana do polskiego prawa. Art. 9h jest kopią art. 14 dyrektywy. Niestety, nasz ustawodawca zignorował art. 16 ust. 1 oraz art. 19 dyrektywy, które wyraźnie stanowią, że art. 14 odnosi się wyłącznie do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta