Naprawa gwarancyjna niekiedy może być świadczeniem usługi
Zdarza się, że sprzedana rzecz ma wady i trzeba ją wymienić lub naprawić. Jakie mogą być skutki wykonywania obowiązków gwaranta?
W zasadzie nie budzi wątpliwości sytuacja, gdy to bezpośredni sprzedawca towaru naprawia go czy wymienia na nowy, w ramach np. umowy gwarancyjnej. Nie dochodzi wówczas do dostawy towarów ani do odpłatnego świadczenia usług odrębnych od samej umowy sprzedaży. Wymiana/naprawa odbywają się w ramach umowy sprzedaży. Obowiązek naprawy towaru czy jego wymiany wynika z tej umowy. Przy jej zawarciu nastąpiła zapłata za towar.
Cena sprzedaży obejmowała również ewentualną wymianę towaru na nowy bądź jego naprawę. Te obowiązki sprzedawcy są bowiem elementem pierwotnej umowy sprzedaży. Za zapłaconą cenę nabywca musi otrzymać towar wolny od wad. Prawo do otrzymania świadczeń gwarancyjnych klient nabywa w momencie zakupu. W takim wypadku cena za udzielenie gwarancji zawsze wliczona jest w cenę towaru objętego gwarancją.
Zatem wydanie przez gwaranta w ramach gwarancji – klientom do tego uprawnionym – towaru wolnego od wad nie podlega VAT. Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 marca 2009 r. (ITPP2/443-1085/08/EŁ).
W efekcie wydanie towaru w zamian za towar wadliwy nie musi być potwierdzone fakturą. Jednocześnie zakup towaru wydanego w ramach gwarancji za towar wadliwy jest kosztem uzyskania przychodów i uprawnia do odliczenia VAT (zob. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 16 stycznia 2008 r., IP-PP2-443-519/07-2/Asi). Co więcej, jak orzekł...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta