Kiedy pracodawca musi zwrócić do ZUS emeryturę lub rentę
Firma musi to zrobić, jeśli przekazała nieprawidłowe dokumenty za przechodzącego na to świadczenie pracownika, który otrzymał je nienależnie. Grożą jej też odsetki ustawowe
Pracownik, który zamierza przejść na emeryturę lub rentę, musi zgłosić do ZUS wniosek o jedno z tych świadczeń wraz z niezbędną dokumentacją. Może o to poprosić pracodawcę, który w takim wypadku zobowiązany jest przygotować i przesłać całość dokumentacji do ZUS.
Jedynie wtedy, gdy jest osobą urodzoną po 31 grudnia 1948 r. i wnioskuje o emeryturę na tzw. nowych zasadach, sam składa w ZUS dokumenty potrzebne do przyznania świadczenia. W większości przypadków pracodawca musi również wystawić pracownikowi odpowiednie dokumenty, na podstawie których ZUS przyzna i ustali wysokość emerytury lub renty.
Dokumenty do przekazania
Przyznanie przez ZUS renty z tytułu niezdolności do pracy, emerytury na dotychczas obowiązujących zasadach a także emerytury pomostowej uzależnione jest od udowodnienia przez wnioskodawcę odpowiednio długiego stażu pracy.
Pracodawcy, u których był on zatrudniony, muszą więc wystawić dokumenty potwierdzające przebieg jego kariery zawodowej.
Takim dokumentem jest na ogół świadectwo pracy. Pracodawca powinien tam wskazać m.in. okres i rodzaj wykonywanej pracy, zajmowane przez pracownika stanowiska, tryb rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, okresy korzystania z urlopu bezpłatnego lub urlopu wychowawczego, okres odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych, okresy wykonywania pracy w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta