Spóźnione żądanie wolno zignorować
Prowadzę małą firmę, zajmuję się handlem. Niedawno pojawił się u mnie klient, który zażądał rachunku dokumentującego transakcję sprzed czterech miesięcy. Odmówiłem jego wystawienia. Czy mogłem?
TakCo do zasady podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego wystawić rachunek potwierdzający sprzedaż.
Obowiązek wystawienia rachunków nie dotyczy jednak rolników sprzedających produkty roślinne i zwierzęce pochodzące z własnej uprawy lub hodowli, nieprzerobione sposobem przemysłowym, chyba że sprzedaż jest dokonywana w ich odrębnych, stałych miejscach sprzedaży, poza obrębem uprawy lub hodowli.
Zgodnie jednak z art. 87 § 4 ordynacji podatkowej podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie trzech miesięcy od dnia wydania towaru.
Podstawa prawna:
– ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)