Sprzeda się dobra cena i adres
Jedna trzecia z ponad 36 tysięcy nowych mieszkań oferowanych w dużych miastach jest gotowa. Część czeka na klientów nawet od trzech lat. Dlaczego deweloperzy nie obniżą cen, tylko utrzymują lokale?
– Niedopasowanie oferty do dzisiejszych potrzeb klientów to tylko jedna z przyczyn dużej podaży nowych, gotowych lokali. Spadły możliwości finansowe nabywców. Potwierdza to wysoki odsetek przedsprzedaży małych, względnie tanich mieszkań w nowo rozpoczynanych inwestycjach – mówi Artur Pietraszewski, wiceprezes firmy doradczej Premedium Marketing Nieruchomości.
Ceny w dół?
Dlaczego deweloperzy nie obniżą cen gotowych mieszkań, tylko do nich dopłacają? Zdaniem Artura Pietraszewskiego, umowy z bankami często nie pozwalają deweloperom na radykalne przeceny czy duże zwiększenie nakładów na marketing. Dlatego firmy czekają na zwrot zainwestowanego kapitału nawet za cenę kosztów utrzymywania gotowych inwestycji. Spektakularne wyprzedaże wpływają też na ocenę wiarygodności firmy i np. na notowania na rynku akcji czy szansę pozyskania kredytu dla przyszłych projektów.
Kamil Łysik z redNet Consulting ocenia, że długie pozostawanie w ofercie gotowych lokali jest spowodowane przede wszystkim ceną niedostosowaną do możliwości klientów. – Mniej istotna jest nietrafiona lokalizacja, np. w pobliżu linii kolejowej, terenów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta