Zima zwiększa ilość obowiązków szefa
Pracodawca powinien zapewnić wykonującym pracę na zewnątrz pomieszczenia do ogrzania się i wysuszenia odzieży. Dostarczenie odpowiednich kombinezonów, rękawic i czapek a także gorących dań i napojów również go obciąża
Gdy za oknem śnieg i temperatura niepokojąco spada, obowiązki pracodawcy wobec załogi podlegają pewnym zmianom.
Już nie wystarczy zapewnienie w miejscu pracy odpowiedniej temperatury, bo to trzeba gwarantować niezależnie od pory roku. W okresie zimowym dochodzą jeszcze m.in. posiłki regeneracyjne, dodatkowe przerwy w pracy czy też wyposażenie pracownika w odzież ochronną.
Musi być ciepło
Minimalną temperaturę w pomieszczeniach pracy określa rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.; dalej rozporządzenie bhp).
Powinna ona być odpowiednia do rodzaju wykonywanej pracy, jednak nie niższa niż 140 C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają, np. przy pracy w chłodniach (§ 30 rozporządzenia bhp). Ale w pomieszczeniach, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych nie może być niższa niż 180 C.
W myśl § 44 rozporządzenia bhp przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych miejscach szef musi zapewnić pracownikom w pobliżu pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się i zmianę odzieży.
Powinien także...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta