Kiedy i jak dochodzi do zawarcia kontraktu w Internecie
Robiąc zakupy w wirtualnym sklepie, klient zawiera ze sprzedawcą umowę. Wcześniej należy mu jednak przekazać wiele informacji, od nazwy przedsiębiorcy do ceny i opisu oferowanego towaru
Kupując coś w sieci, klient zazwyczaj klika na dany przedmiot, umieszcza go w wirtualnym koszyku, a następnie wypełnia formularz zamówienia. W praktyce dochodzi w ten sposób do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Pojawia się pytanie, w którym momencie zostaje ona zawarta i w jakim miejscu.
Przy zakupach w Internecie najczęściej mamy do czynienia z umowami zawieranymi w trybie ofertowym. Sprzedawca na stronie WWW sklepu czy serwisu aukcyjnego zamieszcza ofertę sprzedaży.
Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (patrz ramka) powinna ona jednoznacznie i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy przez tego, kto ją składa.
Dodatkowo musi zawierać wszystkie informacje wynikające z art. 9 tej ustawy >patrz ramka. Oferta musi więc informować np. o nazwie i siedzibie przedsiębiorcy, istotnych właściwościach świadczenia czy prawie do zwrotu towaru w ciągu dziesięciu dni.
Liczy się także kodeks cywilny
Dodatkowe wymagania zawiera art. 661 k.c. Zgodnie z § 2 przedsiębiorca składający ofertę w postaci elektronicznej jest obowiązany przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę w sposób jednoznaczny i zrozumiały o:
∑ czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy;
∑ skutkach prawnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta