Dlaczego sondaże były nietrafione
Naukowcy próbowali wyjaśnić, jak doszło do zawyżenia poparcia dla Komorowskiego
– Po wyborach prezydenckich mieliśmy do czynienia z największą krytyką branży badania opinii publicznej po 1989 r. – mówi Janusz Durlik, prezes Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku zrzeszającej największe ośrodki badawcze. I dodaje: – Do tej pory głównymi naszymi krytykami byli politycy, po wyborach przyłączyli się dziennikarze i publicyści.
Zdaniem Durlika pojawiła się też tendencja, by kojarzyć firmy badawcze z konkretnymi kandydatami na prezydenta oraz stacjami telewizyjnymi.
A nietrafionych wyników w tej kampanii nie brakowało. W czerwcu 2010 r. na kilka dni przed wyborami niektóre badania sugerowały, że Bronisław Komorowski może wygrać już w pierwszej turze. Tymczasem zdobył aż o 10 pkt proc. mniej.
Kandydat PiSniedoszacowany
– W tej sytuacji OFBOR zdecydował się poddać niezależnej ocenie pracę ośrodków badania opinii – mówi Durlik.
Powołano zespół złożony z naukowców, który miał ocenić pracę firm sondażowych w czasie kampanii prezydenckiej i wyjaśnić przyczyny sporych rozbieżności między sondażami a ostatecznymi wynikami wyborów. Na czele...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta