Zapłata za usługę należy się tylko wtedy, gdy została wykonana
Normą w przedszkolach jest ustalanie, oprócz czesnego, stawki żywieniowej. Z reguły jest ona naliczana osobno za każdy dzień pobytu dziecka w placówce. W takim wypadku powinna być ona dodawana do rachunku jedynie za rzeczywiście zrealizowaną usługę
Niezależnie od tego, ile w danym momencie dzieci przebywa w przedszkolu, czy pozostają tam dłużej, czy są odbierane wcześniej, przedsiębiorca ponosi pewne koszty stałe, np. czynsz, ogrzewanie, elektryczność, ochrona itp. Dlatego na pokrycie tych kosztów (i oczywiście osiągnięcie zysku) pobierane jest czesne.
Wydaje się zatem, że w pełni zasadne jest inkasowanie tej opłaty także za okres, gdy dziecko faktycznie nie korzysta z przedszkola (np. wskutek choroby lub wyjazdu z rodzicami podczas roku szkolnego). Opłata ta stanowi wtedy swoiste wynagrodzenie za gotowość świadczenia usługi przez przedszkole.
Inaczej będzie jednak w sytuacji, gdy opłaty te są skalkulowane za każdy dzień pobytu dziecka w placówce lub gdy gotowości do świadczenia usługi nie będzie. W takim wypadku przedsiębiorca ma prawo pobierać opłaty tylko za faktycznie wykonaną usługę.
W przeciwnym wypadku naraża się na zarzut złamania klauzuli generalnej z art. 3851 kodeksu cywilnego, czyli działania wbrew dobrym obyczajom i z rażącym naruszeniem interesów konsumenta. Ponadto w myśl art. 3853 pkt 22 zakazane są klauzule przewidujące obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta.
Uprzednio zgłoszone
Jakich sytuacji może dotyczyć to w praktyce? Mianowicie chodzi o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta