Unijna koordynacja ubezpieczeń również dla firm spoza UE
O zastosowaniu wspólnotowych przepisów o zabezpieczeniu społecznym do mobilnych pracowników nie decyduje siedziba ich pracodawców. Ważne jest spełnienie innych warunków
Przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej, które regulują zasady koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w odniesieniu do pracowników mobilnych, najczęściej mają zastosowanie do obywateli UE zatrudnionych przez unijnych pracodawców na terytorium państw członkowskich.
Do niedawna instytucje tych państw uznawały, że zasady te nie dotyczą sytuacji, w której praca byłaby wprawdzie świadczona na terytorium UE, ale dla pracodawcy, którego siedziba znajduje się w państwie trzecim (poza UE).
Czy to stanowisko nadal jest wiążące po wejściu w życie 1 maja 2010 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009? Akt ten dotyczy wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
Przepisy obydwu tych rozporządzeń (883/2004 oraz 987/2009) w sposób szczególny odnoszą się do tych pracowników, którzy wykonują pracę w dwóch lub kilku państwach członkowskich.
Co do zasady za taką osobę składki powinny być opłacane tylko w jednym z tych państw. Zwykle do systemu tego kraju, w którym pracownik ma miejsce zamieszkania, lub tego, w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta