Wynagrodzenie za wadliwą pracę dopiero po naprawie
Pracodawca nie musi płacić pensji za czas poświęcony przez podwładnego na niewłaściwie wykonaną pracę z jego winy. Jeśli pracownik chce ją uzyskać, powinien skorygować swój błąd
Pracownik ma obowiązek wykonywać obowiązki sumiennie i starannie oraz zgodnie z poleceniami przełożonego.
Należyta jakość pracy stanowi jedno z głównych kryteriów ustalania wynagrodzenia zatrudnionego. Jednak nie zawsze właściwa jakość pracy zapewnia równie wysoki efekt. Czasem wykonany produkt czy usługa okazują się wadliwe. Z tego powodu mogą stać się nieprzydatne bądź mają niższą wartość.
Jeżeli doszło do wykonania wadliwego produktu lub usługi, to istotne jest, czy przyczyny takiego stanu rzeczy były zależne od pracownika (np. postępowanie wbrew wskazówkom szefa), czy całkowicie pozostawały poza jego wolą i wpływem (np. niepełna informacja lub jej brak czy niesprawność maszyn). Determinuje to bowiem jego odpowiedzialność za złą jakość pracy.
Natomiast wyznacznikiem jakości pracy są normy, czyli np. określone przez zatrudniającego parametry towaru czy sposób wykonania produktu lub usługi.
W razie ich braku przy ocenie wartości produktu należy kierować się treścią art. 357 kodeksu cywilnego w zw. z art. 300 kodeksu pracy. A więc pracownik powinien świadczyć rzeczy średniej jakości. Z kolei wadliwość usług można ustalić np. według tego, czy ich jakość uzasadnia odpowiedzialność szefa z tytułu rękojmi za wady...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta