Szanse i zagrożenia
Marek Pawlik, wiceprezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA
19 grudnia 2008 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałą „Masterplan dla transportu kolejowego do roku 2030" oraz „Program budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce". Masterplan obejmujący wszelkie inwestycje kolejowe uwzględnia budowę i uruchomienie przewozów Kolejami Dużych Prędkości (KDP) jako opcję, a nie jako projekt, którego realizacja jest przesądzona. Program KDP przesądził o rozpoczęciu prac przygotowawczych dla ewentualnej realizacji „polskiego TGV". Środki finansowe na te prace uwzględniono w programie operacyjnym „Infrastruktura i środowisko" (POIiŚ) współfinansowanym ze środków europejskich.
Zaznaczyć należy, że podobne prace przygotowawcze towarzyszą niemal wszystkim projektom inwestycyjnym współfinansowanym ze środków publicznych. Od września ubiegłego roku w ramach prac przygotowawczych dla projektu KDP na zlecenie Polskich Linii Kolejowych realizowane jest studium wykonalności budowy linii dużych prędkości mającej połączyć Warszawę przez Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. W październiku zakończył się pierwszy etap studium. Zaproponowano i porównano trzy warianty przebiegu nowej linii kolejowej, tzw. linii Ygrek, która ma umożliwić prowadzenie pociągów z prędkościami do 350 km/h. Zakończenie tego studium wykonalności przewidziano na grudzień 2012 roku. Równolegle uruchamiane są analizy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta