Niełatwo będzie kierowcom więcej pojeździć
Oświadczenia szoferów o dodatkowej robocie trzeba będzie aktualizować – tak uważa resort transportu. PIP pozwala określać przeciętną liczbę godzin spędzonych w trasie z dowolnego okresu
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 24 pkt 2 ustawy z 16 kwietnia 2004 o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879, dalej ustawa), który wchodzi w życie od stycznia 2012, pracodawca musi uzyskać od zatrudnianego kierowcy pisemne oświadczenie o wymiarze pracy albo o tym że nie zatrudnił się u innego pracodawcy.
Ma także znać przeciętną tygodniową liczbę godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności na innej podstawie niż stosunek pracy albo wiedzieć o ich niewykonywaniu. O nowelizacji ustawy pisaliśmy w „PiP” z 20 grudnia.
Na niejasności opinia
Nowe brzmienie art. 24 pkt 2 ustawy nasuwa jednak liczne wątpliwości, których wyjaśnieniem zajęły się Państwowa Inspekcja Pracy oraz Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Nowy przepis, stanowiący o tym że kierowca ma określić, ile godzin przeciętnie w tygodniu wykonuje przewóz drogowy (lub inne czynności) na innej podstawie niż stosunek pracy, nie wskazuje, z jakiego okresu obliczyć tę „przeciętną liczbę godzin”. W praktyce liczba godzin pracy szofera świadczonych na innej podstawie niż angaż (np. umowa cywilnoprawna czy w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej) może się znacznie różnić w poszczególnych tygodniach czy nawet miesiącach.
Przykład
Przedsiębiorstwo transportowe zatrudnia kierowcę na umowę o
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta