Likwidacja firmy może oznaczać korektę podatku odliczonego przy ulepszeniach
Osoba fizyczna zaprzestająca prowadzenia działalności gospodarczej musi zapłacić VAT od wartości towarów, które jej pozostały. Także od środków trwałych. Są wątpliwości, co z ich ulepszeniami
- Likwiduję indywidualną działalność gospodarczą. Na potrzeby firmy wykorzystywałem budynek, który kupiłem w lipcu 2005 r. bez VAT (na podstawie umowy kupna sprzedaży). Ponosiłem nakłady na jego ulepszenie, od których odliczałem VAT. Czy powinienem ująć tę nieruchomość w remanencie likwidacyjnym? – pyta czytelnik.
Obowiązek opodatkowania VAT towarów, które pozostały w firmie na moment likwidacji działalności przez osobę zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, wynika z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT.
Prawo do obniżenia
W myśl tego przepisu „opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:
1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
2) zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego (...) do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego”.
Przy czym zgodnie z art. 14 ust. 4 obowiązek ten dotyczy towarów, „w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.
Spis z natury
Na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności trzeba sporządzić spis z natury...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta