Jak małe firmy radzą sobie na rynku
Ponad połowa mikroprzedsiębiorców nie ma strategii, jak przetrwać w kryzysie – wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym
Z najnowszego badania fundacji wynika, że tylko 19 proc. właścicieli mikrofirm to tzw. prorozwojowy optymiści. Mają strategię rozwoju i realizują ją, mimo że muszą działać w kryzysie. Najczęściej są to firmy budowlane i pośrednicy finansowi.
– W tej grupie znajdują się osoby, które podczas kryzysu znalazły nisze, dzięki którym ich przedsiębiorstwa prosperują nawet lepiej niż kilka lat temu – mówi dyrektor Fundacji Kronenberga Krzysztof Kaczmar .
Muszą się zmienić
27 proc. mikroprzedsiębiorców to oczekujący. Mają strategię rozwoju firmy, ale tylko podczas prosperity. Podczas kryzysu koncentrują się przede wszystkim na obniżce kosztów i czekaniu na lepszą sytuację.
Najliczniejszą grupę – 30 proc. – stanowią „myszki pod miotłą". Są to szefowie firm, którzy podczas kryzysu walczą o przetrwanie. Nie mają strategii, podejmują decyzje z dnia na dzień. Zarządzają firmami ostrożnie, obawiając się najmniejszego ryzyka.
Aż 24 proc. stanowią wycofani. To właściciele firm, które powstały głównie zaraz po transformacji ustrojowej. Nie zastanawiają się nad rozwojem, rozważają zamknięcie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta