Luksusowa pomoc drogowa bez akcyzy
Rośnie liczba samochodów sprowadzanych w sposób pozwalający uniknąć podatku.
Rejestrując sprowadzone z zagranicy luksusowe auto jako pomoc drogową można zaoszczędzić na samej akcyzie nawet blisko 200 tys. zł.
Według opartego na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) raportu Instytutu Samar w 2012 r. sprowadzono do Polski 415 takich samochodów. Połowa z nich to auta młode – nie przekraczają trzech lat. Zdecydowana większość to modele marek premium, z górnej półki cenowej, za które płaci się od 200 tys. zł wzwyż.
Traci fiskus
Rekordzistą jest audi – zarejestrowano aż 161 samochodów tej luksusowej marki. Tuż za nią ulokował się bawarski konkurent BMW – 84 sztuki. Na trzecim miejscu znalazł się Mercedes – 73 samochody. Ale to nic w porównaniu z autami sportowymi i superluksusowymi: okazuje się, że i takie mogą służyć jako pomoc drogowa. W ubiegłorocznych rejestracjach znalazły się cztery egzemplarze ferrari california (nowy kosztuje 916 tys. zł), a także bentley continental oraz bentley GT (od 945 tys. zł wzwyż). Do tego sprowadzono jeszcze 16 sztuk porsche oraz tyle samo jaguarów. W tej ekskluzywnej pomocy drogowej auta marek popularnych to tylko drobnica – w pierwszej dziesiątce rankingu znalazło się zaledwie 19 volkswagenów, 6 mitsubishi oraz 5 opli.
Samochody...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta