Jak rozliczać zaliczki uproszczone po przejęciu spółki
Przedsiębiorstwa mają prawo płacić co miesiąc daninę w wysokości 1/12 podatku należnego za poprzedni rok. Wątpliwości co do sposobu obliczenia tych kwot mogą się pojawić w przypadku łączenia firm
Regulacje kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.) przewidują 2 sposoby łączenia spółek. Połączenie może być bowiem dokonane przez przejęcie, czyli tzw. inkorporację, (art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h.) lub w drodze łączenia się przez zawiązanie nowej spółki kapitałowej (art. 492 § 1 pkt 2 k.s.h.).
W zależności od sposobu łączenia spółek różne mogą być skutki w zakresie prawa do zastosowania zaliczek uproszczonych. Niniejszy artykuł dotyczy rozliczania zaliczek w formie uproszczonej w kontekście łączenia spółek w trybie przejęcia (inkorporacji).
Decydują poprzednie lata
Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o CIT podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w rocznym zeznaniu podatkowym, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.
Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, to mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego, wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o 2 lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, to wtedy nie mają możliwości wpłacania zaliczek w uproszczonej formie.
Aby obliczyć wysokość zaliczki w pierwszej kolejności należy zatem uwzględnić podatek należny, który został wykazany w zeznaniu złożonym w roku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta