Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Bogaci trzęsą światem

16 listopada 2013 | Plus Minus | Joanna Bojańczyk
The House of the Rising Sun?   Wysokościowiec  Daniela Libeskinda  na ulicy, nomen omen, Złotej
autor zdjęcia: Grzegorz Zawisza
źródło: Plus Minus
The House of the Rising Sun? Wysokościowiec Daniela Libeskinda na ulicy, nomen omen, Złotej
Ulica Marszałkowska, grudzień 1991: tak rodziły się fortuny III RP
autor zdjęcia: Jacek Domiński
źródło: Plus Minus
Ulica Marszałkowska, grudzień 1991: tak rodziły się fortuny III RP
Krokodylowy Louis Vuitton: przenośny symbol statusu
źródło: materiały prasowe
Krokodylowy Louis Vuitton: przenośny symbol statusu
„Stare pieniądze” Nowego Świata: rezydencja na Long Island
źródło: AFP
„Stare pieniądze” Nowego Świata: rezydencja na Long Island

„New money" ma miliardy, „old money" szacunek i tradycję. 
Na świecie nowe pieniądze starają się naśladować stare. 
W Polsce fortuny już powstały, etos klasy wyższej 
dopiero się tworzy.

"Na świecie jest dużo bogatych". Tą  mało odkrywczą refleksją podzieliłam się ze znajomym dziennikarzem, gdy na zaproszenie pewnej firmy gościliśmy w paryskim hotelu Intercontinental. Doba w tym hotelu poza sezonem kosztuje 780 euro. „To samo pomyślałem" – odpowiedział kolega.

Rozejrzeliśmy się po lobby, gdzie stała kolejka do recepcji, oraz po wypełnionej gośćmi hotelowej restauracji, w której średnia cena dania oscyluje wokół 40 euro. Hotel pełen, dużo rodzin z dziećmi, głównie ze Stanów. Stać ich na pobyt w Paryżu w dobrym standardzie, co dla rodziny musi stanowić wydatek kilkunastu tysięcy euro w kilka dni.

Czy to zazdrość? Nie, obserwacja przybysza z kraju, gdzie człowiek według badań uchodzący za zamożnego na dobra „luksusowe" wydaje 6 tysięcy rocznie. Mniej niż półtora tysiąca euro. O urlopie w Intercontinentalu nie ma co marzyć. Starczy może na dwie i pół torebki Furli, jeden trencz Burberry. Nie starczy na bransoletkę z białego złota z brylantami w Aparcie. O Ferrari zapomnijmy. Więc niech nas nie dziwi, że jak wskazują badania, luksusowymi markami  dla Polaków są Adidas, L'Oreal i Vichy, gdzie indziej półka zaledwie średnia.

Pieniądze nieważne?

Żyjemy w świecie, w którym coraz ciężej jest określić, kto jest zamożny, a kto nie – piszą autorzy badania wykonanego przez agencję...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9691

Wydanie: 9691

Zamów abonament