Kawiarnie z dużym potencjałem
gastronomia | Polacy coraz chętniej piją kawę poza domem. To szansa dla tych, którzy chcieliby zarabiać na latte i espresso.
Beata Drewnowska
W Polsce jest około 4,6 tys. kawiarni – szacuje firma badawcza PMR. Zdecydowana większość z nich to małe, niezależne lokale. I choć konkurencja ze strony kawiarni sieciowych jest coraz większa, to nadal jest miejsce na kolejne punkty serwujące kawę.
– Można spodziewać się wzrostu wydatków na konsumpcję w kawiarniach – uważa Grzegorz Łaptaś, ekspert z Roland Berger Strategy Consultants.
Lokalizacja to podstawa
Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie, bo stać ich na taki wydatek. – Bogacenie się społeczeństwa powoduje, że coraz większa część dochodów gospodarstw domowych jest przeznaczana na wydatki luksusowe – mówi Grzegorz Łaptaś. – Z drugiej strony, spędzanie czasu w kawiarniach jest modą, stopniowo przekształcającą się w utrwalony nawyk konsumencki.
Rafał Adamek, mistrz Polski baristów, przyznaje, że amatorów dobrej kawy przybywa także w mniejszych miastach. Przykładem może być śląski Knurów, gdzie w maju tego roku razem z żoną Sandrą otworzyli lokal Słodki Domek.
– Na kawę latte przychodzą do nas głównie młodzi ludzie, z kolei starsi coraz chętniej zamawiają espresso – mówi Rafał Adamek. – Widać, że Polacy podróżują i zaczynają znać się na kawie.
Od pomysłu, aby wystartować ze Słodkim Domkiem, do momentu jego otwarcia minęły cztery...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta