Czy nabywca może za pomocą noty skorygować błędy w duplikacie
Powtórnie wystawiona faktura powinna zawierać dokładnie te same informacje, które sprzedawca wykazał na pierwotnym dokumencie. Nawet wtedy, gdy były one omyłkowe.
Zniszczoną lub zgubioną fakturę można odtworzyć – narzędzie duplikatu faktury jest przez przedsiębiorców stosowane na co dzień. Zgodnie z § 20 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie faktur, w przypadku gdy dokument ten ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia ponownie fakturę:
∑ na wniosek nabywcy – zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika,
∑ zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy.
Faktura wystawiona ponownie zawiera wyraz „DUPLIKAT" oraz datę jej „ponownego" wystawienia (§ 20 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur).
Z praktyki
W zasadzie duplikat powinien być wiernym odzwierciedleniem pierwotnie wystawionej faktury. Ale w praktyce mogą mieć miejsce sytuacje, kiedy w wystawionym duplikacie faktury wystąpią pomyłki. Czy w takim przypadku zaistniały błąd może naprawić nabywca otrzymujący duplikat faktury w drodze wystawienia noty korygującej?
Przepisy rozporządzenia określają, że nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą, lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 8–15 rozporządzenia w sprawie faktur, tj.:
∑ miary i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta