Inflacja uderza w firmy
AKCJA „RZ” | Rosnące ceny produktów oznaczają dla przedsiębiorstw dodatkowe koszty, które zmniejszają ich marże.
„Rz" wspiera przedsiębiorców w walce o ułatwienia w prowadzeniu biznesu. To konieczne, bo mimo składanych przez rząd obietnic otoczenie prawne i administracyjne, zwłaszcza dla małych i średnich firm, wcale się nie poprawia, a nawet pogarsza.
W cyklu „Teraz przedsiębiorczość" szukamy sposobu na awans Polski w rankingu Economic Freedom przygotowywanym przez Heritage Foundation. W ostatniej jego edycji zajęliśmy mało satysfakcjonujące 57. miejsce na 161 badanych państw. Kolejny odcinek akcji poświęcamy stabilności cen w Polsce. Dla firm duże wahania cen, także cen surowców na globalnych rynkach, generują poważne koszty, które obniżają ich rentowność.
1. Zbyt wysoka inflacja
pod uwagę brany jest przede wszystkim wskaźnik inflacji konsumenckiej przez ostatnie trzy lata oraz nierynkowa kontrola cen. Ponieważ w Polsce jeszcze w zeszłym roku, jak i w roku 2011, inflacja była całkiem wysoka, zajęliśmy w tym wskaźniku dosyć odległe, 65. miejsce. Przed nami uplasowały się takie kraje rozwinięte jak Japonia, Niemcy czy Francja, ale za nami – Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Kanada.
2. Wysokie koszty zmiennych cen
Patrząc z punktu widzenia przedsiębiorców, podwyższona inflacja konsumencka jest raczej skutkiem, a nie przyczyną problemów. Ceny na swoje produkty i usługi, w większości przypadków, ustalają przecież...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta