Brak dróg oznaczałby katastrofę
W ciągu pięciu lat średni koszt budowy kilometra autostrady w Polsce spadł o 36 procent.
– Półtora tysiąca kilometrów dróg szybkiego ruchu oddanych do użytku w latach 2007–2013 pozwoliło na oszczędności na poziomie 0,3 proc. PKB, tj. ok. 5 mld zł – wskazuje generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Lech Witecki.
W wielu regionach skurczył się czas przejazdu: np. o 40 min na trasie Gdańsk–Toruń, na odcinku Warszawa–Łódź o 30 min, a między Krakowem a Tarnowem o 20 min. O tym, jak budowa dróg wpływa na polską gospodarkę, rozmawiali uczestnicy debaty „Rz".
– Inwestycje drogowe powinny stać się kołem zamachowym całej polskiej gospodarki – uważa sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz. Przy tym pomagają one wzmacniać potencjał krajowych firm budowlanych.
Według ekonomisty z Forum Obywatelskiego Rozwoju Aleksandra Łaszka rozwijanie infrastruktury pozwala przyspieszyć rozwój lokalnych rynków. Inwestycje drogowe mają także wpływ na zatrudnienie. – Realizacja inwestycji drogowych może ożywić rynek pracy – zaznaczył Łaszek.
W rozwoju infrastruktury drogowej mamy jednak duże opóźnienia. – Użytkownicy dróg chcieliby, aby ich budowa postępowała szybciej. Często czeka się latami, tymczasem bliskość autostrady czy drogi ekspresowej może decydować o ulokowaniu ważnej dla lokalnej społeczności inwestycji – zaznaczył prezes...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta