Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Brak dróg oznaczałby katastrofę

16 grudnia 2013 | Ekonomia i Rozwój | Adam Woźniak
Uczestnicy debaty zgodzili się, że budowa sieci dróg szybkiego ruchu podnosi atrakcyjność Polski dla inwestorów
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty zgodzili się, że budowa sieci dróg szybkiego ruchu podnosi atrakcyjność Polski dla inwestorów
Inwestycje drogowe powinny stać się kołem zamachowym  całej polskiej gospodarki - Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Inwestycje drogowe powinny stać się kołem zamachowym całej polskiej gospodarki - Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Wykonawcy często przyznają, że nie byli świadomi, iż tak dokładnie będziemy ich kontrolować - Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Wykonawcy często przyznają, że nie byli świadomi, iż tak dokładnie będziemy ich kontrolować - Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Dzielenie kosztów zawsze okazuje się trudne i trzeba się dobrze zastanowić, jak nie popełniać przy tym błędów - Witold Orłowski, główny ekonomista PwC w Polsce
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Dzielenie kosztów zawsze okazuje się trudne i trzeba się dobrze zastanowić, jak nie popełniać przy tym błędów - Witold Orłowski, główny ekonomista PwC w Polsce
Gdyby decyzje podejmowano racjonalnie,  nie byłoby przerw między gotowymi odcinkami dróg - Andrzej Sadowski, wiceprezydent  Centrum im. Adama Smitha
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Gdyby decyzje podejmowano racjonalnie, nie byłoby przerw między gotowymi odcinkami dróg - Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha
Potrzebna będzie większa elastyczność w negocjacjach GDDKiA  z wykonawcami - Piotr Kamiński, wiceprezydent Pracodawców RP
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Potrzebna będzie większa elastyczność w negocjacjach GDDKiA z wykonawcami - Piotr Kamiński, wiceprezydent Pracodawców RP
Przyznawanie jakiejkolwiek firmie preferencji tylko dlatego,  że jest polska,  to zły pomysł - Aleksander Łaszek, ekonomista Forum Obywatelskiego Rozwoju
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Przyznawanie jakiejkolwiek firmie preferencji tylko dlatego, że jest polska, to zły pomysł - Aleksander Łaszek, ekonomista Forum Obywatelskiego Rozwoju
Bliskość drogi szybkiego ruchu może decydować o ulokowaniu w danym miejscu nowych inwestycji - Marcin Chludziński, prezes Fundacji Republikańskiej
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Bliskość drogi szybkiego ruchu może decydować o ulokowaniu w danym miejscu nowych inwestycji - Marcin Chludziński, prezes Fundacji Republikańskiej

W ciągu pięciu lat średni koszt budowy kilometra autostrady w Polsce spadł o 36 procent.

– Półtora tysiąca kilometrów dróg szybkiego ruchu oddanych do użytku w latach 2007–2013 pozwoliło na oszczędności na poziomie 0,3 proc. PKB, tj. ok. 5 mld zł – wskazuje generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Lech Witecki.

W wielu regionach skurczył się czas przejazdu: np. o 40 min na trasie Gdańsk–Toruń, na odcinku Warszawa–Łódź o 30 min, a między Krakowem a Tarnowem o 20 min. O tym, jak budowa dróg wpływa na polską gospodarkę, rozmawiali uczestnicy debaty „Rz".

– Inwestycje drogowe powinny stać się kołem zamachowym całej polskiej gospodarki – uważa sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz. Przy tym pomagają one wzmacniać potencjał krajowych firm budowlanych.

Według ekonomisty z Forum Obywatelskiego Rozwoju Aleksandra Łaszka rozwijanie infrastruktury pozwala przyspieszyć rozwój lokalnych rynków. Inwestycje drogowe mają także wpływ na zatrudnienie. – Realizacja inwestycji drogowych może ożywić rynek pracy – zaznaczył Łaszek.

W rozwoju infrastruktury drogowej mamy jednak duże opóźnienia. – Użytkownicy dróg chcieliby, aby ich budowa postępowała szybciej. Często czeka się latami, tymczasem bliskość autostrady czy drogi ekspresowej może decydować o ulokowaniu ważnej dla lokalnej społeczności inwestycji – zaznaczył prezes...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9716

Wydanie: 9716

Spis treści
Zamów abonament