Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Filmy dobre, bo polskie

16 grudnia 2013 | Kultura | Barbara Hollender
Papusza, reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze. Poezję Bronisławy Wajs „Papuszy” odkrył pisarz Jerzy Ficowski, ukrywający się na początku lat 50. w cygańskim taborze. Obrazy, które wracają w pamięci starej kobiety, wciągają i hipnotyzują, układając się w opowieść o talencie, miłości, wykluczeniu.
źródło: materiały prasowe
Papusza, reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze. Poezję Bronisławy Wajs „Papuszy” odkrył pisarz Jerzy Ficowski, ukrywający się na początku lat 50. w cygańskim taborze. Obrazy, które wracają w pamięci starej kobiety, wciągają i hipnotyzują, układając się w opowieść o talencie, miłości, wykluczeniu.
Ida, reż. Paweł Pawlikowski. Opowieść o dziewczynie, która na początku lat 60., przed złożeniem ślubów zakonnych, musi poznać prawdę o swoim pochodzeniu.  Mądry i wysmakowany artystycznie film nie tylko o ludziach uwikłanych w historię, również o wierze i szukaniu swojej  tożsamości.
źródło: materiały prasowe
Ida, reż. Paweł Pawlikowski. Opowieść o dziewczynie, która na początku lat 60., przed złożeniem ślubów zakonnych, musi poznać prawdę o swoim pochodzeniu. Mądry i wysmakowany artystycznie film nie tylko o ludziach uwikłanych w historię, również o wierze i szukaniu swojej tożsamości.
Chce się żyć, reż. Maciej Pieprzyca. Mocny film o sparaliżowanym, niemówiącym, dotkniętym porażeniem mózgowym chłopaku zrealizowany z ogromną dyscypliną i taktem. Widz nie odwraca oczu od ekranu, jest z bohaterem walczącym  o godność i prawo do choćby namiastki normalności.
źródło: materiały prasowe
Chce się żyć, reż. Maciej Pieprzyca. Mocny film o sparaliżowanym, niemówiącym, dotkniętym porażeniem mózgowym chłopaku zrealizowany z ogromną dyscypliną i taktem. Widz nie odwraca oczu od ekranu, jest z bohaterem walczącym o godność i prawo do choćby namiastki normalności.

Bilans 2013 | Nasze kino jest coraz ciekawsze – uczy widza wrażliwości, tolerancji i uczciwości w rozliczaniu własnej przeszłości - pisze Barbara Hollender.

Jest naprawdę dobrze. W polskiej kinematografii nastąpiła wymiana pokoleń, pojawili się nowi liderzy z Wojciechem Smarzowskim oraz Joanną i Krzysztofem Krauze na czele. Generacja czterdziestolatków wnosi na ekran świeże spojrzenie na dzień dzisiejszy i przeszłość, nową estetykę, odwagę w podejmowaniu niełatwych tematów. Czasem dorzucą coś mistrzowie. A już dołączają najmłodsi – nieobciążeni bagażem socjalizmu, a przecież borykający się z własnymi niemożnościami, rozczarowaniami, tęsknotami.

Czarno-białe perełki

Nasze kino jest dziś bardzo różnorodne. I – co ważne – coraz mniej hermetyczne. Największe sukcesy zanotowała w tym roku „Ida". Paweł Pawlikowski wrócił do Polski po 30 latach emigracji. Zrobił film, który krytyk „The Hollywood Reporter" porównywał do dzieł Bressona, Dreyera, Bergmana, Tarra. Obraz wpisujący się w trudne rozliczenia polsko-żydowskie, ale zrealizowany bez zapiekłości, pokazujący nie tyle samą zbrodnię, ile raczej próbę życia po traumie. Pawlikowski opowiedział też o szukaniu własnych korzeni, o wierze, wreszcie o Polsce lat 50. z jej politycznymi...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9716

Wydanie: 9716

Spis treści
Zamów abonament