Nadzór nie może wkraczać w kompetencje gminy
Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego powinna opierać się na przesłankach umożliwiających realną ocenę kształtowania się jej sytuacji finansowej w okresie, którego ma dotyczyć.
Czego dotyczył spór
Rada gminy 26 czerwca 2013 r. podjęła uchwałę w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2013–2027. Drugą uchwałą dokonała zaś zmian w budżecie gminy na 2013 r. Modyfikacje polegały m.in. na zwiększeniu planu dochodów i wydatków.
Kilka tygodni później Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej zbadało wstępnie uchwały i powzięło wątpliwości co do ich zapisów. Najpierw poprosiło radę gminy o wyjaśnienia, ale ostatecznie unieważniło obie uchwały.
Z uzasadnienia rozstrzygnięć nadzorczych wynikało co prawda, że w latach objętych zmianą wieloletniej prognozy finansowej nie zostaną przekroczone ustawowe wskaźniki spłaty zobowiązań. Jednak, zdaniem kolegium, jest to obraz pozorny, ponieważ relacje zarówno dla 2013 r., jak i lat następnych pozostaną zachowane jedynie przy planowanych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta