Kiedy posiłki dla pracowników będą kosztem dla spółki
Zdarza się, że pracodawca zapewnia załodze obiady czy śniadania w trakcie wykonywania przez nich ich zajęć służbowych. W zależności od okoliczności różne mogą być konsekwencje podatkowe rozliczeń tego typu wydatków.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i odpowiednio art. 22 ust. 1 ustawy o PIT podstawowym warunkiem dla uznania danego wydatku za koszt dla celów podatkowych jest możliwość wykazania przez podatnika, że wydatek ten ma związek z możliwością osiągnięcia przychodów (zachowania lub zabezpieczenia ich źródła) oraz nie jest ujęty w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (i odpowiednio art. 23 ust. 1 ustawy o PIT).
Wydatki na zakup posiłków dla pracowników nie zostały wymienione w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, czyli w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. W związku z tym w zakresie przedmiotowych wydatków trzeba każdorazowo ocenić, czy okoliczności, z jakimi wiąże się dany wydatek, pozwalają na jego zakwalifikowanie do kosztów uzyskania przychodów.
Obowiązek z przepisów BHP
Zgodnie z art. 232 kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Zasady postępowania pracodawcy w tym zakresie precyzują przepisy wykonawcze, tj. rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (DzU nr...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta