Stały katalog powtarzających się błędów
Pomimo rosnącej liczby klauzul w rejestrze i coraz większej świadomości przedsiębiorców, w regulaminach sklepów internetowych wciąż można znaleźć te same, wielokrotnie powtarzane błędy.
Pierwszym grzechem sklepów internetowych jest klauzula dotycząca sądu właściwego do rozstrzygania sporów.
Który sąd
Zazwyczaj regulamin przewiduje, że jest to sąd siedziby sprzedawcy. SOKiK i UOKiK wielokrotnie wskazywały, że narzucanie konsumentom właściwości sądu może stanowić dla nich utrudnienie w dochodzeniu roszczeń i jest w związku z tym sprzeczne z interesami konsumentów. Taka klauzula zmienia na niekorzyść konsumenta ustawowe reguły dotyczące właściwości ogólnej (czyli w miejscu zamieszkania pozwanego), a więc w miejscu najbardziej dla konsumenta dogodnym, jeżeli byłby stroną pozwaną. Ponadto ogranicza konsumentowi możliwość skorzystania z właściwości przemiennej w przypadku sporów dotyczących umowy, w których to możliwe jest złożenie pozwu przed sądem miejsca wykonania umowy.
Kolejnym często popełnianym błędem jest uzależnianie rozpatrzenia reklamacji lub przyjęcia zwrotu towaru od okazania paragonu fiskalnego. Tymczasem żadna z obowiązujących ustaw nie uzależnia realizacji uprawnień konsumenckich od przedstawienia paragonu. Paragon nie stanowi jedynego dowodu na to, że towar został zakupiony u danego sprzedawcy, a wystarczającym potwierdzeniem transakcji może być wydruk z terminala płatniczego, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy elektroniczne potwierdzenie zakończenia aukcji....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta