Świat nie tylko dla gigantów
Finanse | Dzięki współpracy z globalnymi bankami małe i średnie firmy zyskują wiarygodność na zagranicznych rynkach.
irmina mróz
Sprzedaż eksportowa to wciąż domena gigantów polskiego biznesu. Jak wynika z danych GUS za 2012 r. (ostatnie dostępne statystyki), działalność eksportową prowadzi dwóch na trzech dużych przedsiębiorców (zatrudniających więcej niż 249 osób), tylko co drugi średni przedsiębiorca i zaledwie co czwarta mała firma.
Rośnie apetyt na zagraniczne rynki
Ostatnie gospodarcze spowolnienie, a zwłaszcza postępujące osłabienie popytu krajowego sprawiły, że i mniejszy biznes rozgląda się za szansami na zagranicznych rynkach. Po stagnacji w 2008 i 2009 r. sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) bardzo szybko zwiększał przychody z eksportu. W 2012 r. wzrost nominalny sprzedaży za granicę był wyraźnie wyższy w MŚP (13,5 proc.) niż w dużych przedsiębiorstwach (3,6 proc.). Mikrofirmy zwiększyły nominalnie eksport o ponad jedną czwartą (26,5 proc.), małe przedsiębiorstwa – o ponad jedną szóstą (16,2 proc.), a średnie – o 9 proc.
Polska Agencja Rozwoju Pprzedsiebiorczości podsumowała niedawno pierwsze efekty programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. Okazało się, że firmy wykorzystały wsparcie również na zwiększenie aktywności za granicą. - Uczestnicy wsparcia inwestycyjnego (w większości mikro, małe i średnie firmy) odnotowali największy przyrost udziału eksportu w strukturze przychodów....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta