Centra usług księgowych – nowe możliwości dla audytu
Od kilku lat powstają w Polsce liczne centra usług wspólnych. Wiele z nich świadczy usługi księgowe.
Mirosław Matusik, partner w Dziale Audytu w KPMG w Polsce
W istniejących centrach usług księgowych (dalej: CUK) w Polsce i za granicą możemy zidentyfikować kilka modeli współpracy z klientami, czyli jednostkami obsługiwanymi przez CUK. Naczelną zasadą kierującą organizacją CUK jest standaryzacja świadczonych usług w celu doprowadzenia do znacznego wzrostu efektywności w wykorzystaniu posiadanych zasobów.
Występują jednak pewne różnice w zakresie wprowadzanej standaryzacji organizacji pracy oraz świadczeniu tzw. usług o większej wartości dodanej. W pierwszym przypadku organizacja pracy w CUK może się koncentrować wokół podstawowych procesów, takich jak zakupy materiałów i usług, zakupy środków trwałych, sprzedaż, wynagrodzenia, zamknięcie księgowe miesiąca, a w drugim - wokół wybranych jednostek ze względu na branżę, język lub inne kryteria. Organizacja wokół procesów jest zwykle najbardziej efektywną kosztowo organizacją pracy w CUK ze względu na znaczny poziom oczekiwanej powtarzalności wykonywanych czynności dla dużej liczby transakcji, co jednak w dłuższym okresie może prowadzić do zwiększonej rotacji pracowników, właśnie z powodu tej powtarzalności. Poza tym taka organizacja nie sprzyja kontaktom z klientami, którym znacznie trudniej uzyskać wyjaśnienia dotyczące np. ujęcia transakcji lub skonsultować nietypowe transakcje. W takich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta