Jakość zarządzania
Ciągle zdarzają się ekonomiści, którzy uważają, że o sukcesie firmy decyduje przede wszystkim jej otoczenie rynkowe (popyt, konkurencja, uzależnienie od dostawców i odbiorców) i instytucjonalne
Jest to jednak pogląd coraz rzadziej spotykany. Szeroko zakrojone międzynarodowe badania World Management Survey (2012), obejmujące 800 firm w 20 krajach ( także w Polsce), wykazały, że firmy działające w identycznych albo bardzo podobnych warunkach osiągają zasadniczo lepsze lub gorsze wyniki finansowe, udział w rynku, przyrost wartości właśnie w zależności od jakości zarządzania. Udało się wyodrębnić trzy najważniejsze praktyki w skali globalnej uznane za niezbędne dla dobrego zarządzania. Są to:
∑ wyznaczanie długoterminowych celów i wspieranie ich krótkoterminowymi wskaźnikami wyników;
∑ nagradzanie za dobre wyniki i eliminacja niesprawności;
∑ stałe monitorowanie osiąganych wyników i identyfikacja możliwości ich poprawy, czyli elastyczne reagowanie na zmiany sytuacji.
Uczestnicząc w Kapitule kolejnych edycji nagrody, utwierdzam się w przekonaniu, że w Polsce systematycznie odrabiamy kolejne lekcje zarządzania. Tak jest także i w tej edycji Listy. Wyraźnie wybijają się firmy dobrze zarządzane, polski menedżment dominuje także w firmach z kapitałem zagranicznym. Powszechne staje się przekonanie, że polski rynek talentów, doświadczeń i kwalifikacji przedstawia ofertę, która pozwala łączyć najwyższe międzynarodowe standardy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta