Ile kosztuje przedsiębiorcę bilet tanich linii lotniczych
CIT | Wiele firm korzysta w podróżach służbowych z usług niskobudżetowych przewoźników. Powinni jednak pamiętać, że krajowa spółka może być w takich przypadkach zobowiązana do pobrania 10-proc. zryczałtowanego podatku.
Wśród tanich przewoźników działających na polskim rynku istnieją tacy, którzy nie posiadają w Polsce siedziby ani zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W takim przypadku podmiot krajowy (osoba prawna, jednostka nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), który płaci zagranicznemu przewoźnikowi, jest obowiązany jako płatnik pobierać w dniu wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki wynoszącej 10 proc.
Kłopotliwy certyfikat rezydencji
Jest to konsekwencją zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 4 oraz art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, które nakazują pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego 10 proc. od przychodów uzyskanych na terytorium RP przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej. Naturalnie artykuł 21 ustawy o CIT zawiera ustęp 2, który nakazuje odpowiednie stosowanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Teoretycznie w przypadku takich krajów, jak Węgry czy Irlandia, z którymi Polska zawarła umowy, powinno to rozwiązać problem. Zgodnie bowiem ze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta