Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Marszand szalony

07 lutego 2015 | Plus Minus | Piotr Kosiewski
Melancholijny triumfator: portret Duranda-Ruela  pędzla Pierre’a-Auguste’a Renoira
źródło: National Gallery
Melancholijny triumfator: portret Duranda-Ruela pędzla Pierre’a-Auguste’a Renoira
Édouard Manet: Księżyc nad Boulogne. Pachnie morzem
źródło: National Gallery
Édouard Manet: Księżyc nad Boulogne. Pachnie morzem
Mary Cassatt, „Kąpiel dziecka”: impresjonizm Nowego Świata
źródło: National Gallery
Mary Cassatt, „Kąpiel dziecka”: impresjonizm Nowego Świata
Durand-Ruel: Galernik u szczytu sławy
źródło: National Gallery
Durand-Ruel: Galernik u szczytu sławy
Claude Monet, „Trzy topole latem”: sztuka patrzenia na wodę i drzewa
źródło: National Gallery
Claude Monet, „Trzy topole latem”: sztuka patrzenia na wodę i drzewa
Edgar Degas, „Kąpiel trzech dziewcząt z ludu o zmroku”. Dodajmy – idzie o ludy mórz południowych
źródło: National Gallery
Edgar Degas, „Kąpiel trzech dziewcząt z ludu o zmroku”. Dodajmy – idzie o ludy mórz południowych
Pierre-Auguste Renoir, „Taniec w Bougival”.  Radości życia belle époque
źródło: National Gallery
Pierre-Auguste Renoir, „Taniec w Bougival”. Radości życia belle époque

To impresjoniści dokonali ostatecznego zerwania z kanonem. Nie byli im potrzebni greccy bogowie, antyczni bohaterowie i dawni królowie. Mówili o tym, co dzieje się tu i teraz. Ale czy daliby sobie radę bez Duranda-Ruela?

Bez obrazów Moneta, Renoira, Degasa czy Pissarra trudno wyobrazić sobie kanon sztuki. Ich płótna przyciągają tłumy, a obrazy na aukcjach osiągają horrendalne ceny. Wielka wystawa „Wymyślanie impresjonizmu", pokazywana w paryskim Musée du Luxembourg, a następnie w londyńskiej National Gallery i filadelfijskim Museum of Art, przypomina o  szczególnej roli Duranda-Ruela. Jak podkreślają twórcy wystawy, radykalne wybory i gusta paryskiego marszanda miały ogromny wpływ na uznanie popieranych przez niego artystów i włączenie ich do kanonu nowoczesności. Jest jednym z autorów ogromnego przewrotu, który dokonał się w ostatnich dekadach XIX wieku, i współtwórcą obowiązującej dziś hierarchii smaku, choć pozostaje w cieniu. Paul Durand-Ruel uznawany jest też za twórcę nowoczesnego rynku sztuki.

Sklep papierniczy

Jego ojciec Jean-Marie-Fortuné Durand, ożeniony z Marie-Fernande Ruel, prowadził sklep z artykułami papierniczym przy rue Saint-Jacques. Sprzedawał także przybory malarskie. Z czasem proponuje artystom, by zamiast zapłaty przynosili swoje prace. Zaczyna nimi handlować. W 1833 roku otwiera nowy sklep, tym razem w lepszej lokalizacji, przy rue des Petites-Champs. Sprzedaje w nim wyłącznie obrazy i przybory malarskie. To jedno z pierwszych tego typu miejsc w Paryżu.

Dwa lata wcześniej, 31 października,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10060

Wydanie: 10060

Zamów abonament