Jak rozliczyć nabycie kompleksowej usługi marketingowej
Nieodpłatne przekazanie towarów beneficjentom, świadczone w ramach usługi marketingowej, nie daje prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 grudnia 2014 r. (I FSK 1863/13).
Spółka nabywa kompleksowe usługi marketingowe od podmiotu powiązanego. W ramach usługi prowadzone są działania marketingowe i promocyjne, w wyniku których usługodawca przekazuje różnego rodzaju towary lub usługi klientom, kontrahentom, współpracownikom, uczestnikom programów telewizyjnych i widzom. Usługodawca we własnym imieniu kupuje niezbędne towary lub usługi wymagane do przeprowadzenia tych działań (np. zakup nagród, gadżetów). Spółka zapytała, czy na podstawie art. 90 ustawy o VAT przysługuje jej możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez usługodawcę. Spółka uznała, że ma do tego prawo.
Organ podatkowy, powołując się na wyrok TSUE w sprawach połączonych C-53/09 i C-55/09, uznał, że faktura dokumentuje jedno złożone świadczenie kompleksowe, ale rzeczywisty charakter transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami są dwa odrębne podmioty: w przypadku usługi marketingowej – spółka, a w przypadku przekazywania towarów – beneficjenci: konsumenci, współpracownicy, uczestnicy programów. Organ zaznaczył, że w odniesieniu do przekazywanych towarów spółka nie nabywa prawa do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta