Deweloperzy nie porwą się na budowę wielkich centrów
inwestycje | Nie będzie drugich Złotych Tarasów ani Galerii Mokotów. Będą małe i tańsze projekty.
W 2014 roku rynek nowoczesnych nieruchomości handlowych w Polsce powiększył się o 466 tys. mkw. Przybyło 28 nowych obiektów, a osiem zostało rozbudowanych – wynika z danych firmy DTZ.
Jej analitycy policzyli, że całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła w minionym roku 12,7 mln mkw. Najwięcej nowych obiektów powstało w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Dziś w budowie jest ponad 780 tysięcy mkw. powierzchni handlowej, której oddanie do użytku jest planowane na lata 2015–2016.
Jak podkreślają eksperci DTZ, na rynku widać dominację mniejszych obiektów. Aż 22 z nowych projektów handlowych to inwestycje nieprzekraczające 20 tys. mkw. powierzchni najmu.
Bez wodotrysków
Anna Hofman, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield, przyznaje, że zasadność realizacji kolejnych dużych galerii w dużych miastach staje się coraz bardziej ograniczona.
– Deweloperzy, przygotowując nowe projekty, muszą się liczyć z konkurencyjnymi obiektami oraz uwzględniać rosnące wymagania najemców. Ze względu na wysokie nasycenie powierzchnią handlową, ograniczoną ilość odpowiednich terenów w dużych miastach, wysokie ceny sprzedaży i koszty infrastruktury drogowej wiele firm zdecydowało się na inwestycje w mniejszych miastach – mówi Anna Hofman.
Z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta