O wyborze kandydata nie decydują kwalifikacje
Skarbnik powinien stać się pracownikiem zatrudnianym na podstawie bezterminowej umowy o pracę.
Rz: Stosunek pracy skarbnika gminy, powiatu czy województwa samorządowego nawiązuje się na podstawie powołania. To wymaga współdziałania wójta i rady gminy albo starosty i rady powiatu. Czy jest sens utrzymywania takich regulacji, skoro np. sekretarz gminy zatrudniany jest na bezterminową umowę o pracę?
Stefan Płażek: Stosunek pracy na podstawie powołania ma w założeniu ułatwiać zmiany kadrowe na danym stanowisku. Jest bowiem – przynajmniej w swym podstawowym, kodeksowym modelu – pozbawiony tych niedogodności dla pracodawcy, jakie ma umowa o pracę na czas nieoznaczony. Nie musi być uzasadniany ani konsultowany ze związkami zawodowymi przy rozwiązywaniu, a pracownikowi nie służy sądowe roszczenie jego restytucji nawet, gdy należy on do grupy osób tzw. szczególnie chronionych przed rozwiązaniem stosunku pracy.
Przyjęty w samorządzie terytorialnym model powoływania, a zwłaszcza odwoływania skarbnika w bardzo dużej mierze niweluje te zalety stosunku pracy z powołania. A to dlatego, że zanim do tych zdarzeń dojdzie, musi nastąpić etap uzgodnienia stanowisk obu organów, np. wójta i rady gminy.
Nie jest to proces łatwy, często słyszy się, że wójt i rada nie są w stanie uzgodnić kandydata na to stanowisko albo mają odmienne zdanie co do odwołania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta