Możemy wybrać organizację do współpracy
Samorząd | Stowarzyszenia i fundacje mogą otrzymywać od gmin dotacje na zadania publiczne. Aby możliwe było współdziałanie gmin z organizacjami pozarządowymi, konieczne jest przyjęcie planu współpracy.
Marek Kobylański
Część zadań, jakie wykonują jednostki samorządu terytorialnego, może być realizowana przez organizacje pozarządowe, w szczególności te, które posiadają status organizacji pożytku publicznego. Zlecanie im tych zadań publicznych może polegać na powierzaniu lub wspieraniu jego wykonywania z udzieleniem dotacji na częściowe lub całkowite dofinansowanie określonego przedsięwzięcia.
Wskazane są konsultacje
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego musi określić w drodze uchwały szczegółowy sposób konsultowania z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, takimi jak np. organizacje kościelne czy spółdzielnie socjalne, projektów aktów prawa miejscowego w sprawach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Aby współdziałanie przebiegało sprawnie i zgodnie z określonymi zasadami konieczne jest uchwalenie rocznego lub wieloletniego planu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Plan taki powinien być przyjęty np. przez rady gmin po konsultacjach z przedstawicielami stowarzyszeń i fundacji.
Przykład
Rada miejska przyjęła roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005. Rada ustaliła, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta