Klienta należy wysłuchać
Dorota Karczewska | Niebawem zaproponujemy nowe rozwiązania prawne, które umożliwią szybkie i trwałe eliminowanie z umów klauzul niedozwolonych – mówi wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w rozmowie z Janiną Blikowską.
Rz: Czy teraz najwięcej skarg i próśb o interwencję wpływających do UOKiK pochodzi od osób zadłużonych we frankach?
Dorota Karczewska: W pewnym sensie tak. Myślę, że to wynik otwartości urzędu i utworzenia specjalnego adresu frank@uokik.gov.pl.
Z jakimi problemami zwracają się do UOKiK frankowicze?
Generalnie chcieliby rozwiązać własny problem związany z konkretnym kredytem. Przeważają informacje na temat uwzględniania lub nie ujemnego LIBOR. Z badań rynku, które prowadzimy, i z tabel, które publikujemy, wiemy, że ujemny LIBOR jest już uwzględniany przez większość banków. Jeżeli niektórzy konsumenci jeszcze tego nie odczuli, wynika to z różnych okresów rozliczeniowych stosowanych przez banki. Temat ten pozostaje pod naszą stałą obserwacją. Poza tym monitorujemy kwestie uwzględniania ujemnego oprocentowania i żądania dodatkowych zabezpieczeń przez banki.
Co urzędowi udało się załatwić?
Nasze postępowania jeszcze trwają, za wcześnie na podsumowania. Na pewno udało się przekazać w przestrzeń publiczną, dzięki publikacji tabel, informacje o działaniach banków. Konsumenci już dzisiaj mają możliwość porównania danych i mogą rozważać ewentualną zmianę kontrahenta, o ile zmiana ta nie pociągałaby za sobą nadmiernych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta