Oświadczenie zamiast referencji tylko wyjątkowo
Zamówienia publiczne | Ze szczególną ostrożnością zamawiający powinien podchodzić do oceny dopuszczalności składania przez wykonawców oświadczeń własnych. W takim przypadku musi on polegać wyłącznie na wiarygodności wykonawcy.
Artur Kawik prawnik w zespole prawa zamówień publicznych kancelarii Dentons
Wymogi prawa zamówień publicznych dotyczące dowodów należytego wykonania dostaw, robót budowlanych czy usług, mających potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, są klarowne – co do zasady wykonawca powinien przedkładać listy referencyjne pochodzące od kontrahentów.
W wyjątkowych przypadkach dopuszczalne jest jednak zastąpienie ich oświadczeniami własnymi. W zdecydowanej większości postępowań przetargowych zamawiający wymagają od wykonawców wykazania się określoną wiedzą i doświadczeniem, stanowiących jeden z warunków udziału w postępowaniu wskazanych w art. 22 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (PZP). Postawienie warunku w tym zakresie ma służyć zasadniczo ograniczeniu kręgu wykonawców biorących udział w postępowaniu wyłącznie do podmiotów, które w przeszłości realizowały już określonego rodzaju dostawy, roboty czy usługi i posiadają niezbędne know-how pozwalające na sprawne i należyte wykonanie zamówienia będącego przedmiotem przetargu.
Trzy rodzaje dowodów
W praktyce postępowań przetargowych wykazanie spełniania tego warunku sprowadza się do załączenia do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykazu zrealizowanych dostaw,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta