Matura bez głowy
Praktykowana w Polsce już drugie dziesięciolecie formuła egzaminu dojrzałości przynosi krzywdę wszystkim, którzy bezpośrednio lub pośrednio biorą w nim udział – pisze nauczycielka.
Nowy rok szkolny dla uczniów ostatniej klasy szkoły średniej zakończy się maturą 2016. To ostatni dzwonek, by wyciągnąć wnioski z tegorocznych egzaminów z języka polskiego, które ponownie wykazały wady formuły egzaminacyjnej.
Praktykowanie nowych zasad (z 2015 roku) matury z języka polskiego grozi zatraceniem idei szkoły. Gdyby chodziło wyłącznie o regulaminy czy wyniki, można by patrzeć w przyszłość z optymizmem, ale sprawa jest znacznie większej wagi. Kolejne pomysły Centralnej Komisji Egzaminacyjnej godzą w cel kształcenia i wychowywania na średnim poziomie edukacji.
Misja szkoły
Zgodnie z modnym dziś bagatelizowaniem wartości minionych epok powszechnie obśmiewa się przekonanie, że szkoła pełni misję. A to prowadzi do odebrania jej kluczowej roli w kulturze.
Misję szkoły setki lat temu określili światli humaniści, wyznaczając jej w cywilizowanym społeczeństwie miejsce szczególne. I nic się pod tym względem zmienić nie powinno, jeśli ludziom zależy na sensownym zarządzaniu rzeczywistością. Misja szkoły sprowadza się do pielęgnowania przemyślanego systemu edukacji, a więc takiego, który zabiega o bezwzględne – czyli uniwersalne – utrwalanie wzorców pożądanych postaw społecznych. To wielce niełatwe zadanie – w zmiennym, nieodpowiedzialnym i kapryśnym świecie – wyznacza szkole rolę wyjątkową. Nic nie straciły na aktualności święte słowa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta