Przed wręczeniem nagrody kontrahentowi warto uzyskać wyjaśnienie fiskusa
Jeśli przedsiębiorca w ramach sprzedaży premiowej bądź konkursu daje swojemu partnerowi biznesowemu nagrodę, to nie musi odprowadzać od jej wartości 10-proc. podatku. Tak uważają organy, ale sądy administracyjne są innego zdania.
Sprzedaż premiowa nie jest w dzisiejszych czasach niczym nadzwyczajnym. Stosuje ją większość firm, bo pozwala ona na wygenerowanie większych przychodów. Mechanizm jest prosty: przedsiębiorca za zakup określonej ilości towarów premiuje swoich kontrahentów określonymi nagrodami. Organizowanie konkursów także stanowi obecnie standardową praktykę marketingową. Wątpliwości pojawiają się przy rozliczeniu podatkowym tego typu upominków. Dlaczego? Otóż przedsiębiorcy nie wiedzą, czy od wartości takiego bonusu na rzecz kontrahenta powinni odprowadzać PIT.
Niestety na próżno szukać prostej odpowiedzi na to pytanie. Fiskus zwalnia podatników z obowiązku pobierania podatku dochodowego. Z kolei sądy administracyjne chcą nałożenia obowiązków płatnika na „hojnych" przedsiębiorców. To dość nietypowe. Z reguły to sądy bronią podatników przed dodatkowymi obowiązkami, które chce na nich nałożyć fiskus.
Jeden bonus, dwa reżimy
Problem powstał, bo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta