Firmy trzymają się Europy
Polscy eksporterzy muszą stawiać na innowacje i efektywność. To kluczowe warunki, by skutecznie konkurować w skali globalnej.
Adam woźniak
Jak będzie wyglądał polski eksport w najbliższych latach, w jakich kierunkach będzie rozwijał się najszybciej, czego oczekują eksporterzy i na jakie wsparcie ze strony państwa mogą liczyć – o tym dyskutowano w czasie debaty „Eksport bez ograniczeń – jak utrzymać tempo wzrostu" zorganizowanej podczas gali Klubu Eksportera „Rzeczpospolitej".
W debacie wzięli udział przedstawiciele firm oraz eksperci. Jednym z poruszanych zagadnień była kwestia, jakie atuty mają polskie firmy na zagranicznych rynkach. Stwierdzono, że ich znaczenie będzie się w przyszłości zmieniać. Dotychczasowe przewagi w postaci niskich kosztów produkcji mogą nie wystarczać, zwłaszcza w starciu z konkurencją w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Według Piotra Kamińskiego, wiceprezydenta Pracodawców RP, polskie firmy dążące do zagranicznej ekspansji muszą postawić na innowacyjność. Zwłaszcza że rozwijanie innowacyjności wspiera w nowej perspektywie budżetowej Unia Europejska. Problemem może być jednak dzielenie tych funduszy. – Bardzo duża część tego rodzaju wsparcia kierowana jest do mikroprzedsiębiorstw, które mogą mieć kłopoty z realizacją projektów bez pomocy większych partnerów. Powinniśmy tymczasem stawiać na dużych czempionów. Ci zaś powinni pomagać tym, którzy zaczynają działalność w garażach – mówił Kamiński. Dodał, że kluczowym problemem jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta