Regulamin pracy również w małej firmie
Zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie musi tworzyć regulaminu pracy. W tej liczbie uwzględnia się tylko etatowców, bez względu na wymiar ich czasu pracy. Brak obowiązku nie oznacza zakazu uregulowania firmowych zasad w tym akcie.
Regulamin pracy to zakładowe źródło prawa pracy. Pracodawca ustala w nim organizację oraz porządek w tzw. procesie pracy, jak również powiązane z tym procesem prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
Obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy ma pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, chyba że kwestie regulaminowe objęte są układem zbiorowym pracy (art. 104 kodeksu pracy). W firmie zatrudniającej mniej niż 20 pracowników regulaminu być nie musi. Szef może go jednak wprowadzić dobrowolnie.
W praktyce wiele firm stosuje różne formy zatrudnienia, w tym pozakodeksowe, takie jak umowy cywilnoprawne. Natomiast art. 104 k.p. odwołujący się do stanu zatrudnienia dotyczy tyko osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, a więc...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta