Zamówienia publiczne w nowych dyrektywach unijnych
Przepisy dyrektyw w określonych przypadkach dopuszczają zmianę kontraktu o zamówienie publiczne lub wcześniejsze rozwiązanie umowy przez zamawiającego.
Do tej pory w prawie unijnym brak było przepisów regulujących problematykę umów o zamówienie publiczne. We wciąż obowiązujących dyrektywach z zakresu zamówień publicznych (dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 lipca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi oraz dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 lipca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych) ustawodawca unijny poprzestał na kompleksowej regulacji procedury prowadzącej do udzielenia zamówienia publicznego.
Trybunał wyprzedził ustawodawcę
Nie oznacza to jednak, że w prawie unijnym problematyka etapu realizacji umowy została zupełnie pominięta. Pewne wskazówki dla państw członkowskich dotyczące wprowadzania do prawa krajowego przepisów dotyczących umów o zamówienie publiczne sformułował w swoim orzecznictwie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Dotyczyły one dopuszczalnych granic swobody dokonywania zmian w kontraktach publicznych, a w szczególności dookreślenia pojęcia „istotnej" zmiany umowy.
Tylko nieistotne modyfikacje w umowach o zamówienie publiczne mogą być bowiem wprowadzane przez strony tych umów bez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta