Jak rozliczyć zwrot towaru
Przedsiębiorca nie musi mieć potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Wystarczy, że potrafi udokumentować próby jej doręczenia.
Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W październiku 2015 r. sprzedałem towar i wystawiłem fakturę. W styczniu br. klient zwrócił towar, a ja wystawiłem fakturę korygującą. Klient odmówił jednak przyjęcia i potwierdzenia faktury korygującej, nie odebrał również listu z fakturą korygującą, który do niego wysłałem (list został mi zwrócony z informacją, że adresat odmówił przyjęcia). Czy mimo to mogę zmniejszyć przychód i podatek od towarów i usług? – pyta czytelnik.
Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu, między innymi, wartości zwróconych towarów. A zatem wartość zwróconego towaru pomniejsza pana przychód z działalności gospodarczej.
Od stycznia na bieżąco
Do końca 2015 r. w tego typu przypadkach przyjmowano, że korekta przychodów powinna być robiona wstecznie, tj. poprzez zmniejszenie przychodów w miesiącu ich uzyskania (zob. przykładowo wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 czerwca 2012 r., II FSK 2422/10, z 12 lipca 2012 r., II FSK 2660/10 i z 25 kwietnia 2014 r., II FSK 4/13).
Od 1...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta