Izba obrachunkowa nie zastąpi organów gminy
Budżet jednostki samorządu terytorialnego ustalony przez regionalną izbę obrachunkową ma charakter zastępczy i tymczasowy. Nie zwalnia więc wójta od obowiązku przygotowania projektu uchwały budżetu na dany rok.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych (dalej ustawa) uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (JST) podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego (art. 239 ustawy). A w przypadku gdy termin ten nie zostanie zachowany, budżet JST ustala regionalna izba obrachunkowa, w terminie do końca lutego roku budżetowego (art. 240 ust. 3 ustawy). Przepis ten określa również zakres ustaleń regionalnej izby obrachunkowej, wskazując, że Izba formułuje budżet JST jedynie w zakresie zadań własnych tej jednostki oraz zadań zleconych jej przez administrację rządową.
Z orzecznictwa
Uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w przedmiocie zastępczego ustalenia budżetu gminy, wydaną w trybie art. 240 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, traktować należy w kategoriach szeroko rozumianego aktu nadzoru. Zastępcze ustalenie budżetu gminy przez regionalną izbę obrachunkową jest środkiem nadzwyczajnym, mającym zastosowanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta