Start-upy to dźwignia cyfryzacji
Bez zaangażowania start-upów sukces transformacji cyfrowej w dużych firmach jest mało prawdopodobny – piszą eksperci firmy Roland Berger.
Konrad Gruda, Marek Jakubów
Korporacje zaczynają dostrzegać, że innowacyjność będąca kluczowym czynnikiem sukcesu jest napędzana przez start-upy. Dużym firmom trudno osiągnąć sukces ze względu na sztywne wewnętrzne procesy, a przede wszystkim ograniczone kompetencje. Średni czas życia spółek wchodzących w skład indeksu S&P 500 zmalał z 67 lat w roku 1920 do 15 lat obecnie – wynika z badań naukowców z uniwersytetu Yale. Oznacza to, że w roku 2027 ponad 75 proc. spółek wchodzących w skład indeksu S&P 500 będą stanowiły firmy, które jeszcze nie istnieją. Mając to na uwadze, zarządzający dużymi firmami muszą opracować model współpracy ze start-upami. W przeciwnym razie mogą podzielić losy 75 proc. spółek, które będą wykluczone z indeksu S&P500.
Duży potencjał do wsparcia start-upów w Polsce
Europa staje się coraz bardziej przyjaznym miejscem do tworzenia start-upów o globalnym zasięgu. Na naszym kontynencie znajdują się cztery z 20 najlepszych miejsc do tworzenia start-upów – wynika z The Global Start-up Ecosystem Report z 2015 roku. Wśród 20 najlepszych ekosystemów start-upowych na świecie brak reprezentanta Polski, nasz kraj jednak został wymieniony w gronie pretendentów. Na brak Polski w top 20 wpływ ma wiele czynników, z których najważniejszym jest niskie zaangażowanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta