Seniorzy będą liderami zakupów na świecie
Zmiany na rynku są coraz głębsze. Za 91 proc. wydatków konsumenckich będą odpowiadać mieszkańcy miast. W Polsce najszybciej będzie rosło znaczenie klientów w wieku ponad 45 lat.
piotr mazurkiewicz
W Polsce pokutuje stereotyp emeryta ledwo wiążącego koniec z końcem, ale także w naszym kraju będziemy w najbliższych latach świadkami ogromnych zmian. Z raportu firmy McKinsey, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że w latach 2015–2030 wzrost populacji będzie odpowiadał już tylko za 25 proc. zwiększającej się konsumpcji w miastach. W latach 2000–2015 było to 42 proc., a jeszcze wcześniej 53 proc.
Coraz starsi
Głównym motorem wzrostu będą konsumenci wydający coraz więcej per capita, ale oni także bardzo dynamicznie się zmieniają. Z wyników badania, przeprowadzonego w 100 krajach i 3 tys. miast, widać, że popyt będzie przesuwał się do miast. W 2030 r. mają one odpowiadać za 91 proc. wydatków. W tej grupie konsumentów aż 51 proc. wzrostu wydatków będzie pochodzić od grupy 60+. Osób w tym wieku w badanych krajach w 2015 r. było 164 mln, w 2030 r. będzie ich 222 mln.
W Polsce zmiany są równie imponujące. O ile liczba mieszkańców miast...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta