Do 2 maja trzeba się rozliczyć z fiskusem za zeszły rok
Czy nadal trzeba korygować koszty przy spóźnionych płatnościach? Kiedy wykazać pensje dla pracowników? Jak opodatkować sprzedaż samochodu? Takie dylematy muszą rozwiązywać przedsiębiorcy przy sporządzaniu zeznania rocznego.
Zwiększenie kosztów dopiero po zapłacie
- W zeszłym roku nie zapłaciliśmy kontrahentowi za wykonaną usługę. W związku z tym musieliśmy pomniejszyć koszty uzyskania przychodów. Należność została uregulowana w lutym. Czy koszty należy zwiększyć w rozliczeniu za zeszły rok czy za bieżący?
Firma powinna zwiększyć koszty w miesiącu, w którym zapłaciła kontrahentowi. Tak wynika z przepisów przejściowych nowelizacji, która zlikwidowała – od 1 stycznia br. – obowiązek korekty kosztów.
Przypomnijmy, że przepisy nakazujące taką korektę zostały wprowadzone 1 stycznia 2013 r. Wynikało z nich, że przedsiębiorca, który nie uregulował kwoty z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musiał zmniejszyć swoje koszty uzyskania przychodów. Jeśli termin płatności był dłuższy niż 60 dni, to pomniejszenia dokonywało się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów.
Korekta musiała być robiona na bieżąco (czyli w miesiącu, w którym upłynął 30- lub 90-dniowy termin). Jeśli przedsiębiorca później uregulował należność, to mógł ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco).
Obowiązek korekty zlikwidowała nowelizacja z 5 sierpnia 2015 r. (DzU z 2015 r., poz. 1197). Zgodnie z przepisami przejściowymi przedsiębiorcy, którzy zmniejszyli koszty przed 1 stycznia 2016 r., a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta