Chcemy premiować jakość uczelni
Teresa Czerwińska | O roli rankingów i planach wprowadzenia zachęt do projakościowych zmian na polskich uczelniach mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego w rozmowie z Anitą Błaszczak.
Rz: W ostatnich latach chwaliliśmy się rosnącą liczbą absolwentów wyższych uczelni. Teraz jednak ministerstwo coraz częściej podkreśla, że liczy się nie tylko ilość, ale i jakość absolwentów, a więc i jakość studiów. Tę ma promować także nasz wspólny ranking kierunków ekonomicznych.
Wszelkie rankingi cechuje to, że wzmacniają rywalizację, a co za tym idzie – wyzwalają w ocenianych chęć poprawy pozycji. W przypadku rankingu kierunków ekonomicznych mamy nadzieję, że ta poprawa będzie osiągana m.in. poprzez polepszenie jakości kształcenia, kadry czy infrastruktury. Dlatego też zdecydowaliśmy się na współpracę przy tym zestawieniu. Rankingi odgrywają również rolę informacyjną dla kandydatów na studia, dlatego same uczelnie również żywo interesują się tego typu zestawieniami.
A jakie znaczenie rankingi mają dla ministerstwa?
Nasz udział w rankingu „Rz" dowodzi, że dla nas rankingi mają istotne znaczenie. Tworząc takie zestawienia, trzeba przyjąć określone kryteria. Te przyjęte w rankingu „Rzeczpospolitej" dotyczą przede wszystkim jakości kształcenia rozumianej nie tylko w prosty sposób, czyli np. zasobów kadrowych, ale również np. wymiany międzynarodowej. To jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta